Syyskuussa Yrjönkadulle avautuva St. George -hotelli haluaa kirjoittaa Helsingin hotellihistoriaan tuoreen luvun. Paraikaa julkisivuremontista kuoriutuvan historiallisen rakennuksen luvataan tuovan kaupungin hotellitarjontaan uuden ajan luksusta.

Kymmenentuhatta neliötä ja seitsemän kerrosta käsittävässä hotellissa tulee olemaan liki sataviisikymmentä huonetta. Tämän lisäksi hotellilla on viisi sviittiä, joista suurin on kooltaan yhdeksänkymmentä neliötä. Sviittien maisemat aukeavat Ruttopuiston ylitse, muiden huonekategorioiden myös Lönnrotinkadun suuntaan.

Huoneiden suunnittelussa painotetaan kutsuvan estetiikan lisäksi käyttömukavuutta. Esimerkiksi teknologia piilotetaan katseilta pistorasioita ja televisioita myöten.

Ylellisyyden luvataan ilmenevän paneutumisena yksityiskohtiin.

Taide näyttelee merkittävää roolia St. Georgessa. Vierailijat ottaa vastaan nykytaiteilija Ai Weiwein silkkipaperista ja bambusta rakentama massiivinen lohikäärmeteos, Tianwu. Weiwein työ ei jää hotellin ainoaksi katseenvangisijaksi, sillä lasilla katetulla sisäpihalla tullaan näkemään Pekka Jylhän kuusimetrinen messinkilintu.

Talvipuutarhaksi kutsuttu avara tila on ottanut vaikutteita 1800-luvulla muodikkaista viherhuoneista, joissa eurooppalainen aatelisto vietti joutilasta aikaa. St. Gergen Talvipuutarhassa voi istuskella nojatuoleilla sekä sohvilla siemaillen vaikkapa baarin valmistamia juomia.

Hotellin alakertaan avataan Salt-niminen ravintola, jonka keittiömestaria ja muuta henkilökuntaa haetaan paraikaa. Jaettavia annoksia tarjoilevan ravintola tulee olemaan rento ja lähestyttävä.

”Hotellin ravintolat ovat vaikea kategoria”, hotellin suunnittelusta vastaava Kämp Groupin luova johtaja Mirkku Kullberg toteaa. ”Haluamme, että Saltilla on oma identiteettinsä ja oma elämänsä.” Salt ei mitä ilmeisimmin halua olla hotellin ravintola, vaan hotellin tiloissa toimiva ravintola.

Kuinka nimekkään ja sitoutuneen joukkueen hotelli saa värvättyä Saltin keittiöön jää nähtäväksi, sillä ravintolan konseptin esisuunnittelu nimeä myöten rajannee pois keittiöalan osaajia, jotka haluavat toteuttaa omaehtoisempia konsepteja.

Hotelliin tulee lisäksi St. George Bakery & Bar, alkuviinejä tarjoava baari ja leipomo, josta voi ostaa uunituoretta leipää. Leipomobaari on osoitus sunnitteluryhmän tuoreesta ajattelusta.

”St. George syntyy uuden ajan luksukseksi”, Kullberg toteaa. Samaan hengenvetoon hän kertoo, ettei hotelli halua määritellä tähtiluokitustaan, vaan jättää sen asiakkaiden päätettäväksi. Hotellin hintataso tulee kuitenkin vastaamaan Kämpin hintatasoa, joten viiden tähden tuntumassa liikuttaneen.

Kansainvälisessä vertailussa Helsingin hintataso on muita pohjoismaita edullisempi luksuksen saralla, mikä tekee hotellien toimintaympäristöstä vaikean. Tämä on yksi syy sille, miksi useat kansainväliset ketjut ovat kiertäneet Suomen markkinat.

Kykeneekö St. George nostamaan helsinkiläisen palvelun kansainväliselle tasolle? Se selviää syksyllä.

St. George on osa reilusta kolmestasadasta hotellista koostuvaa Design Hotels -ryhmää ja on yksi neljästä hotellista, joita ryhmä nostaa erityisesti esille vuoden 2017 aikana. Kansainvälinen kulma on vahvasti läsnä St. Georgen suunnittelussa. ”Helsingin momentum on nyt. Me haluamme olla mukana luomassa uutta kaupunkikulttuuria ja edistämässä Suomen matkailua”, Kullberg toteaa.

Facebook kommentit
JAA